Søk i denne bloggen

5. april 2013

Heklede juleklokker Oppskrift

 Jeg har fått noen henvendelser om oppskrift på "Heklede Juleklokker". Jeg ser at det er mange treff på dette i bloggen så da legger jeg ut oppskriften. Litt utenfor sesong, eller kjekt å være tidlig ute :o)  Dette er opprinnelige en oppskrift fra ukebladet Hjemmet tidlig 80tall.
 Garn: Dixi/Maxi/Solberg 12/4 eller annet tynt heklegarn
 Heklenål: 1,25mm

Legg opp 6 lm og sett dem sammen til en ring m kjm

1 st på omgangen hekles som 3 lm

Hver omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm frst på omgangen

1. omg: *1 st rundt lm-ringen, 1lm* 12 ganger
2.omg: kjm til 1.lm, *1st+1lm+1st rundt lm, 1 st rundt neste lm* 6 ganger (=6 gngr med ett stavpar)
3.omg: kjm til lm i det første stavparet, *2st+1lm+2st rundt lm i stavparet, 2lm* gjenta fra *
4.omg: kjm til lm i første stavgruppen(dette gjøres de resterende omgangene), *2st+1lm+2st rundt lm, 2lm, 1fm rundt lm-buen* gjenta omgangen rundt
5.omg: *2st+1lm+2st rundt lm, 3lm*gjenta fra *
6.omg: som 4.omg.
7.omg: *2st+2lm+2st rundt lm, 3lm* gjenta fra *
8.omg:*1st+1lm+1st+1lm+1st+3lm+1st+1lm+1st+1lm+1st rundt lm, 1lm, 1fm rundt lm-buen,1lm* gjenta fra *

Bildene her viser en jeg heklet i full fart nå, derfor ikke så "julete". Vanligvis hekler jeg med sølv- eller gulltråd rundt kanten, samt bruker samme tråden til hempe.

Stiving gjør jeg med sukkerlake:
1 kopp vann
1 kopp sukker
-kokes opp og avkjøles noe

Klokkene kan dyppes i laken, ev. kan sukkerlaken pensles på med bakepensel e.lign. Jeg former de over ett lite glass og lar de stå til de er tørket/stive. Noen ganger med tuppene opp som her, eller rett ned uten vipp.

Lykke til!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen takk for at du deler!!!!!

Hilsen Laila

Bundingen sa...

Så lekker juleklokke! Nå burde jeg hekla et par stykker og hatt på lur til jul. Jeg noterer det i hvert fall i boka mi. Takk for oppskrift!

God helg!

Klem fra Ingunn

Solveig F Nygaard sa...

Takk for kjempefin juleklokkeoppskrift, litt utenfor sesongen akkurat nå, men jeg så etter oppskrift på sukkerlake og havnet på siden din. Takk for inspirasjon! Solveig