Søk i denne bloggen

25. august 2008

Vaffelhekling

.... eller også Enkle Grytekluter i relieffstaver:






Det finnes flere oppskrifter på disse på nettet, oppskrifter med tilsynelatende små forskjeller såsom hvor stikke nedi nåla ved neste nedtak, inntak forfra eller bakfra osv., osv. Forskjellene er godt synlige for det blotte øyet, men bruksområdet for gryteklutene er relativt like - dvs. de er supre uansett mønster!! ;)

Dette er "REMA-oppskriften" (det enkleste osv. .....) jeg har kommet fram til:
- hekle 42 lm
- 1 st i 4. lm fra nåla (= 2 st)

- hekle ytterligere 38 st = 40 st totalt


- snu m 3 lm (tilsvarer 1. st )

- 1 st (over nest siste st på omgangen under )

- 2 relieffstaver, dvs 2 st
rundt stavene på forrige omgang, inntak forfra
- 2 vanlige st og 2 relieffstaver ut om
g

- snu m 3 lm osv.


Gjenta til kluten er firkantet, ev. så stor du vil ha den.
Hekle en hempe i det ene hjørner, f.eks 16 lm, 1kjm i kluten, snu og 20 fm rundt lm-buen.

Kant rundt kan være f.eks. vanlige fastmasker, krepsemasker, picot-kant eller en/flere av disse variantene sammen. Disse her har en helt enkel picotkant.

Det går med ca 2 1/2 bunt, dvs 125 gr garn, av typen Anchor Magicline (disse her), Gjestal Sport, Lidl bomullsgarn eller annet bomullsgarn i (cirka)tykkelsen 18m/10cm, 70-80 m pr bunt, og nål 3,5 eller 4mm.

p.s.: på disse har jeg lagt opp færre lm. Det eneste en da må huske på er staver over staver og relieffstaver over relieffstaver!

Lykke til!

16 kommentarer:

Hobbygåsa sa...

Dette var nydelige grytekluter, det garnet er jeg nok bare nødt til å google litt på. Tusen takk for oppskrift, dette må jeg prøve.

randi K design sa...

Takk for oppskrift! Hadde glemt ut hvordan.
Husker jeg heklet lyseblå slike på folkeskolen...

Hobbymegher sa...

Flott med oppskrift! :D

Anonym sa...

Flotte grytekluter!
Minner meg stadig om at jeg burde lære meg å hekle. Har jo både garn og heklenåler.......

Fru Keilegavlen sa...

Kjempeflotte!! Trur eg må sette meg ned ein gong og teste ut dette... Relieffstaver hørtes litt innvikla ut, men med litt tankejobbing og heklenål og garn i handa, så går vel det og. ;)

Fru Dart sa...

Så flotte! Tusen takk for oppskrift. Er lagt i ravelry-køen min ;-)

Anonym sa...

Kjempefine grytekluter! Nå fikk jeg lyst til å prøve og hekle slike igjen. Jeg har også fortsatt flere slike par som jeg fikk av en eldre dame på 70-tallet en gang, og de er fortsatt like fine.

Ønsker deg samtidig en flott og fin helg :)

Anonym sa...

Flotte grytekluter.Fikk lyst til å prøve å lage disse.Tusen takk for at du deler oppskriften.
Ønsker deg en riktig god helg.

Anonym sa...

Slike grytekluter har mamma heklet til meg, og de er de aller beste gryteklutene.
Hvis jeg en gang blir modig nok, skal jeg prøve på disse. Er ikke noe flink med heklekroken.

Anonym sa...

Hihi, det der drev min mor og jeg og spekulerte på hvordan vi gjorde her i vår en gang....hun hadde lært meg teknikken men så hadde vi glemt den begge: flotte grytelapper blir det uansett!

garn og pinner og ... sa...

Hei! Takk for fin forklaring på å hekle relieffstaver. Tror jeg skjønte hvordan nå. Har sett denne oppskriften hos Heges Hobbykrok, og forstod ikke hva som mentes med hekle "rundt staven", men har heller ikke kommet meg til å spørre. Så fant jeg det her, da! Tusen takk!

Sølvis blog sa...

Så flott at du legger ut oppskrift. Jeg hekla masse slike par tidlig på 70-tallet - min mor har noen av disse i bruk den dag i dag.

Marit sa...

Veldig fine grytekluter, men jeg skjønner ikke hvordan disse er hekla...

Skjønner ikke helt hva du mener med osv. på den tredje raden; skal man hekle denne som 1. rad eller 2. rad?

Er det rad nr. 2 man skal gjenta, eller er det rad 1 og rad 2 man skal hekle annenhver gang?

Hannesol sa...

Hei Marit, Rad 2 skal gjentas.
Jeg fant dessverre ikke noen adr til deg, så måtte svare deg her.

Marianne sa...

Jeg jeg fant denne oppskriften og la inn en link på "Strikkeverden".
Håper det er i orden. :)

Anonym sa...

Now I am going away to do my breakfast, afterward having my breakfast coming over again to read more news.


my webpage :: swiss ball