Søk i denne bloggen

3. oktober 2013

Kanintøfler Oppskrift

 Som noen kanskje husker strikket jeg, etter oppfordring, grytekluter med kaniner på til sønnen. Han hadde kanin som liten, en flerfarget dvergvedder med hengeører. Utebur var han med og snekret, og buret ble egenhendig malt gult, veldig gult.

Ikke på oppfordring denne gangen, men hva passer vel bedre enn knallgule kanintøfler til en nå voksen Mastergradsstudent? Det syns vaffal mora hans  :0))

Tøflene er strikket uten mønster i dobbelt Østlandsgarn, pinner nr 5,5. Jeg brukte 4 nøster.
Jeg la opp 38 masker, strikket ca 35 omg glattstrikk (frem og tilbake), tok over på strømpepinner og strikket ca 16 omganger før felling.
Standardfelling:  (ved opplegg av flere masker bør antall rettmasker før felling justeres for å få en "pen" felling, ev kan vanlige sokkefellinger for tå benyttes)
3 masker rett, 2 sammen
1 omg rett
2 masker rett, 2 sammen
1 omg rett
1 maske rett, 2 sammen
1 omg rett
2 sammen siste omgang

Ørene ble til underveis. Rillestrikk noen omganger, deretter glattstrikk (med noen fellinger) for å få de til å henge.


 Et sitteunderlag har det derimot kommet hint om. Sittefiskene jeg strikket tidligere iår har gjort stor lykke og  ønsket var en fisk i "spreke farger". Og så ble det en sittekanin isteden gitt!




God torsdag videre!

8 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

Haha, tipper han blir kjempeglad for tøflene! Så fine!!!

Ruths datter sa...

Nei så koselig da. Takk for at du deler oppskrifta med oss. La meg til som følger hos deg jeg. Da sees vi.
Klemz

Bundingen sa...

Artige tøfler og sitteunderlag! Det er snart bruk for begge deler selv om høsten har vært utrolig fin i år.

Riktig god helg!

Klem

Randi sa...

Regner med at han lyser godt opp i terrenget med de flotte tøflene:)
Det er ei stund siden jeg sist var innom bloggen din,
og jeg ser at du har laget utrolig mye fint.
Her var det mye som garantert havner på lista mi over fremtidige prosjekter..

Bente`s Hobbyrom sa...

Hahaha utrolig bra jobba :) Tenker " guttungen " blir superglad for disse tøflene ja :) Tusen takk for oppskriften , den må prøves :)

BrittB sa...

Så fine! Han ble sikkert glad for de artige tøflene! :-)

Anonym sa...

nei, nå var det jammen bra du la igjen en hilsen på bloggen min, Hanne, for nå har jeg vært dårlig til å gå på bloggbesøk på internett i mange måneder! Nå har jeg imidlertid gått bakover helt til ifjor høst hos deg og fått med meg alle de fine strikkeriene, snøen på hyttetaket (!), strikkeoasen i stua (akkurat som den MÅ være)- men aller først oppdaget jeg i sidekolonnen at det sto årstall på Doggen som tydet på hans bortgang. Så kom jeg da til innlegget ditt i september der det sto. Så leit å miste hunden sin! Bare andre med hund kan forstå hvor tomt det blir, tror jeg! Emma her blir 10 i april og er så grå, så grå, går på smertestillende for gikt har hun gjort i årevis, men nå er hun selvsagt ikke mye til å hoppe, så hun kjører bil i baksetet i stedet for bak i bagasjerommet på stasjonsvogna mi. Men stort sett blid og glad er hun, så vi håper vi beholder henne en god stund til.
Kommer oftere innom, jeg tror jeg er på oppadstigende med bloggebesøk om dagen. Strikkinga er jammen mer på nedadgående, men plutselig kan jeg jo slå til igjen!!
Flott slumreteppe!!

Hannesol sa...

Takk for kjempehyggelig hilsen Lisbeth! Ja det er fremdeles litt stusselig og rart her, går ikke en dag uten at jeg tenker på ham og stadig er han i drømmene mine om natta! Han ble dessverre fryktelig syk med gallopperende kreft, så det var ingen annen utvei.. - Så godt å høre at Emma har et godt liv tross vondter. Noe drar seg på med åra for de firbente også, men så lenge de er glade får vi kose oss sammen. Gi henne en stor kos fra meg :)