Søk i denne bloggen

14. desember 2012

Oppskrift på patentlue

Da tar jeg tjangsen og legger ut oppskriften på lua i innlegget under. Oppskriften er fra Sandnes Uldvarefabrikk A/S, antageligvis tidlig 80tall, og er ikke lenger i salg.

Materiale: Fritidsgarn
Strikkefasthet: 15 masker er 10 cm i glattstrikk
Veil. pinnenummer: 4,5 og 5

Falsk patent strikket  fram og tilbake:
1. pinne (rettsiden): 1m rett x 2m vrangt, 2m rett x
Gjenta fra x til x og avlutt med 1m vrangt
2.pinne (vrangsiden): x 2m rett, 2m vrangt x slutt med 2m rett

Disse to pinnene gjentas.

Legg opp 78m med pinner 4,5. Strikk vrangbord 1rett og 1 vrang i 8 cm.
Skift til pinner 5 og strikk falsk patent i 20cm (=28cm hele arbeidet)

Felling: strikk glattstrikk 2 og 2m sammen pinnen ut. Gjenta fellingen på ytterligere 2 pinner.
Sy lua sammen. Jeg bruker lang tråd etter fellingen og snurper toppen sammen, dvs syr 2 ganger gjennom de gjenværende maskene, og syr deretter videre nedover på vrangen. Sammensyingen syns lite pga patentmønsteret.

Erfaringer:
Jeg har strikket denne i Fritidsgarn, Juvel, Smart og nå sist Alaska uten å endre masketallet. I Fritidsgarn blir den herrestørrelse, i de 3 øvrige dame/ungdomsstørrelse. Den beige på bildet under her er strikket i Fritidsgarn med én pinnestørrelse mindre og passer til dame.


Lykke til!

4 kommentarer:

Sigrid Marie sa...

Oj! Nå ble jeg SYKT glad!
Jeg titter rett som det er innom bloggen din, men er kanskje ikke den som kommenterer mest.
Og så sent som i går satt jeg og filosoferte på hvordan man kan strikke lue i patentstrikk, i håp om at den blir god og varm i alle disse minusgradene vi har i Trondheim for tiden.
Så TAKK til deg! <3

LivM sa...

Nå er det lenge siden jeg var innom. Har vært litt slapp med blogg besøk! Og jeg skal si du har laget mye siden sist. Litt av en produksjon :-)
Lekre luer, votter og ikke minst de flotte gryteklutene. Utrolig supre, skulle gjerne vært å flink!

Bundingen sa...

Tusen takk for oppskrifta! Skal nok prøve den etterhvert. Det har blitt en skikkelig lue-vinter så kaldt som det er.

God helg!

Klem fra Ingunn

BrittB sa...

Flott lue! Takk for oppskrift! :-)Fortsatt god advent til deg!