Søk i denne bloggen

3. september 2006

Kopptue-galoppen

Før jeg ble en 'hobbybodare' ante jeg ikke hva en kopptue var for noe. Men det fant jeg jo fort ut hva var ja - en oppvaskklut! Og har en først strikka én så blir det gjerne flere....

Mest for min egen del ramser jeg opp maskeantall, pinnenr og type garn jeg har prøvd med. De fleste klutene har blitt sånn ca 25x25 cm med min strikkefasthet, dvs litt løst.

Kopptue-mønster:
1p: 1. m løs av, rett pinnen ut
2p: 1. m løs av; 1r 1 vr pinnen ut

Mandarin Petite 45m p 5
" " 55m p 3
Mandarin Classic 45 m p 5
Mor Aase Bomull 55m p3
" " " 35m p5
Bambino Bomull 45m p3,5

Halvpatent:
Paris 30 m p 5

Firkant-kluter:
-legg opp 3 m
-øk 1 m etter 1. m på hver pinne
- strikk til du har 50 el. 60 m på pinnen
- fell/ta inn 1m etter 1. m på hver pinne
- fell av når 3 m igjen på pinnen
- hekle en picot-kant rundt

Her har jeg brukt det garnet jeg har hatt, dvs alle de ovenstående samt Stork og Lyric. Du får 2 til 3 kluter på ett nøste av de tynne bomullsgarnene.

Hvilken type en foretrekker er smak og behag. Jeg har delt ut/gitt bort flere både som gaver og til "prøvekluter" og erfart følgende:

-Mandarin Petite falmer noe fryktelig i vask!
-Mor Aase ble det slitt hull i etter kort tid.
-Paris ble litt i tykkeste laget, kluten ble fort sur.
-De "gamle" liker lyse kluter og ikke for gilde farger...
-Firkantklutene er mest populære

Hva jeg sjøl syns? - Jeg syns alle er innmari fine og gode i bruk jeg, og så er de morsomme å strikke! *gliser*
blomster-kluten er heklet;
takk til HeidiS på HB som har laget
og delt mønsteret!

Ingen kommentarer: